Moto GP
Een van de bekendste race evenementen in de Motor sport is de Moto GP, voorheen de 500cc-klasse. Deze racesport is sinds 2002 onderdeel van de wereldkampioenschappen wegrace die door de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) wordt georganiseerd.
De geschiedenis van de Moto GP
In de periode van 1949 tot 2001 was de 500cc-klasse de zwaarste variant in de motorsport-wegrace. De MotoGP was na die periode de opvolger. De 4 grotere Japanse motorproducenten genaamd Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki waren voor die overgang al een lange tijd niet tevreden met de commerciële markt van straatmotoren. Om die reden hebben zij in overleg met de FIM besloten dat een een viertalklasse wordt opgericht die speciaal zijn voor machines gelimiteerd met maximaal 990cc. In deze overgang is ook de Europese fabrikant Ducati meegegaan en enkele andere kleinere producten. In 2001 werd werden de eerste 500cc-tweetamachines in combinatie met de MotoGp-machines uitgebracht. Dit was echter het laatste 500cc-seizoen. Dit had tot gevolg dat onder leiding van de MotoGP het aantal races is uitgebreid tot 18 in 2007. Dit bracht onder andere de geboorte van de GP race in Assen tot het gevolg!
De eerste wereldkampioen in deze klasse voor 3 seizoenen op een rij was de Italiaan Valentino Rossi met nummer 46. Deze wereldkampioen maakte voor het seizoen van 2004 plots een overgang van fabrikant van Honda naar Yamaha. De titel kwam later in de handen van Nicky Hayden en in 2007 in de handen van Casey Stoner. Enkele andere welbekende racers die aanspraak maakte op die titel waren Sete Gibernau, Dani Pedrosam Marco Melandri en Jurgern van den Goorbergh. Zij konden het echter niet waarmaken met de 500cc viercilinder die Honda op dat moment gebruikte tegen de viertak. In het seizoen van 2007 werd de maximale inhoudt van de cilinder teruggebracht tot 800cc. Tevens lanceerde de FIM een nieuwe bandenregel die teams verplicht waren om aan te schaffen. De FIM wilde hiermee de snelheid en het vermogen terugbrengen, wat zorgt voor meer veiligheid.